کلینیک مروارید

نحوه از بین بردن جای جوش در خانه

1401/09/16
785
4.0000
0

درمان جوش صورت و رفع جای جوش، یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادی است که به زیبایی خود اهمیت می دهند . هیچ‌ کس علاقه ای به ماندن جای جوش روی صورتش ندارد! خود جوش را به ‌راحتی می توان از بین برد

 درمان جوش صورت و رفع جای جوش، یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادی است که به زیبایی خود   اهمیت  می دهند  .  هیچ‌ کس علاقه ای به ماندن جای جوش روی صورتش ندارد! خود جوش را به ‌راحتی می توان از بین برد، اما رفع جای جوش گاهی بسیار سخت تر خود جوش است. جوش های معمولی، در مدت یک تا دو ماه جایشان از بین می رود اما ممکن است گاهی بر اثر عوامل خاص، جای جوش خطرناک ‌تر و ماندگارتر شود. روش های بسیاری با استفاده از مواد طبیعی برای درمان جوش صورت وجود دارد.



1)     علل جوش

2)     نحوه از بین بردن جای جوش در خانه

3)     به آلوئه ورا و سیر روی آورید

4)     موز!

5)     با دارچین و عسل بروید

6)     یخ دورش کن

7)     جوش شیرین را انتخاب کنید

8)     از سرکه سیب استفاده کنید

9)     درمان لکه بینی با روغن درخت چای

10)  پوست خود را با عصاره فندق جادوگر تقویت کنید

11)  از چای سبز برای تسکین التهاب استفاده کنید

12)  سوالات متداول در مورد درمان های خانگی برای جوش

 

   

علل جوش

در اینجا به برخی از دلایل اصلی ایجاد جوش اشاره می کنیم:

تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست توسط کثیفی و سلول‌های مرده پوست و ایجاد آکنه و جوش‌های چرکی شود.

عفونت های باکتریایی توسط نوع خاصی از باکتری به نام P. acnes ایجاد می شود که در پایه فولیکول مو زندگی می کند و منجر به ایجاد جوش می شود.

التهاب پوست یک واکنش دفاعی بدن شما در برابر عوامل خارجی و داخلی مانند آلرژی ها و سایر عفونت ها است. این عامل اصلی بسیاری از مشکلات پوستی  و جوش است.

برخی از مواد اصلی غذایی مانند نوشیدنی های گازدار، نان سفید، برنج سفید و شکر فرآوری شده می توانند منجر به جوش و جوش شوند. این به این دلیل است که کربوهیدرات های موجود در این غذاها شاخص گلیسمی را در بدن شما افزایش می دهند و سطح قند خون را مختل می کنند.

اگر پوست شما بیش از حد به هورمون تستوسترون حساس باشد، باعث تولید بیش از حد سبوم می شود. این به نوبه خود منجر به افزایش آکنه و جوش های هورمونی می شود که در برخی افراد بیشتر از دیگران است.


 


چگونه جوش ها را در خانه از بین ببریم

اکنون که با دلایل ایجاد جوش آشنا شدید، در اینجا چند راه طبیعی برای خلاص شدن از شر آنها در خانه آورده شده است. مطمئن شوید که در این درمان‌های خانگی زیاده‌روی نکنید و همیشه قبل از استفاده از هر ماده آشپزخانه روی صورت خود یک تست پچ انجام دهید.

  به آلوئه ورا و سیر روی آورید

 

آلوئه ورا یک آبرسان عالی برای پوست است و در ترکیب با خواص ضد عفونی کننده و شفاف کننده سیر می تواند ماسک سم زدایی خوبی برای درمان جوش باشد. آلیسین، یک ترکیب فعال موجود در سیر، ماهیت ضد باکتریایی دارد. هنگامی که با خواص آنتی اکسیدانی آلوئه ورا ترکیب شوند، بهبودی را تسریع کرده و به درمان جوش کمک می کنند.

روش استفاده: دو حبه سیر پوست کنده را له کنید تا به شکل خمیر درآید. 1 قاشق چایخوری پالپ تازه آلوئه ورا را به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و با آب گرم بشویید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید تا جای جوش فروکش کند.

   

پوست موز

بعد از خوردن موز، پوست آن را دور نریزید! ما می گوییم که چون موز سرشار از پتاسیم، ویتامین ها و مواد معدنی است. که بسیاری از آنها در پوست ذخیره می شوند. این گروه مغذی از مواد مغذی است که به تقویت سد پوست شما کمک می کند و از آن در برابر آسیب و جوش محافظت می کند.

روش استفاده: بخش کوچکی از پوست موز رسیده را جدا کرده و قسمت سفید داخلی آن را روی پوست خود قرار دهید. آن را به آرامی به مدت 10 دقیقه مالش دهید و صورت خود را بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید و در عرض یکی دو روز می توانید با جوش ها خداحافظی کنید!

 

خمیر دارچین و عسل

اگر نمی‌دانید چگونه جوش‌ها را در خانه کاهش دهید، به ترکیب قابل اعتماد دارچین و عسل روی بیاورید. به لطف خواص ضد التهابی دارچین و عسل ضد باکتری، جوش های شما به زودی از بین خواهند رفت.

روش استفاده: ½ قاشق چایخوری دارچین را با 2 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. آن را در تمام ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. آن را با آب گرم بشویید و درمان را یک بار در روز تکرار کنید.

 

  

 

تکه های یخ

یک روش شگفت انگیز و در عین حال موثر برای خلاص شدن از شر جوش ها استفاده از تکه های یخ است. دمای تکه یخ رگ های خونی زیر سطح پوست را منقبض می کند و همین امر باعث کاهش اندازه آن می شود.

روش استفاده: یک تکه یخ را مستقیماً روی یک جوش قرار دهید و حدود 3 دقیقه در آنجا نگه دارید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که جوش شما از بین برود.

 

جوش شیرین

دفعه بعد که مزاحم شما را آزار می دهد، به یاد داشته باشید که جوش شیرین فقط برای کیک نیست. قدرت پخت با قدرت لایه برداری عالی خود، باقی مانده های چربی را از بین می برد، سطح pH پوست را متعادل می کند و سوزش را کاهش می دهد.

روش استفاده: خمیر بیکینگ پودر و آب را به آرامی روی جوش خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند. آن را به طور کامل بشویید و هر روز آن را تکرار کنید.

 

 

از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه سیب خام حاوی استیک، سیتریک، لاکتیک وسوکسینیک اسید که همگی می توانند باکتری های مولد آکنه روی صورت شما را از بین ببرند.

روش مصرف: مقداری ACV خام را با آب در غلظت 1:3 رقیق کنید. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید سپس محلول ACV را با پنبه روی جوش های خود بمالید، بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و با آب سرد بشویید. با یک مرطوب کننده ادامه دهید و هر هفته برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

 

 

درمان لکه بینی با روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از محبوب ترین درمان های لکه بینی است که برای آکنه استفاده می شود. این اسانس با ترکیب خواص ضد التهابی و ضد میکروبی خود، می تواند به کاهش اندازه ضایعات آکنه کمک کند و آنها را به روشی ملایم درمان کند. اما قبل از استفاده از روغن ضروری مطمئن شوید که آیا به روغن ضروری حساسیت ندارید.

نحوه استفاده: 1-2 قطره روغن درخت چای را با 10-12 قطره روغن حامل جوجوبا مخلوط کنید. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و خشک کنید. با روغن رقیق شده فقط روی جوش های خود با نوک کیو لکه ها را درمان کنید. اجازه دهید خشک شود و با مرطوب کننده معمولی خود آن را دنبال کنید. برای بهترین نتیجه این کار را دو بار در روز انجام دهید.

 

 

پوست خود را با عصاره فندق جادوگر تقویت کنید

فندق جادوگر یک قابض طبیعی است و برای قرن ها در درمان های مراقبت از پوست استفاده می شود. وقتی صحبت از جوش می شود، فندق جادوگر می تواند لکه ها را خشک کند و دانه های سر سیاه و سر سفید را نیز از منافذ شما پاک کند.

روش استفاده: چند قطره تونر فندق جادوگر را روی یک پد پنبه ای بریزید و روی تمام صورت خود بمالید. این کار را هر روز پس از پاکسازی صورت خود انجام دهید و برای جلوگیری از خشکی بیش از حد صورت خود، از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

 

از چای سبز برای تسکین التهاب استفاده کنید

حاوی ترکیب آنتی اکسیدانی به نام اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG)، به تنظیم تولید سبوم، مبارزه با التهاب و مهار رشد باکتری های مولد آکنه در پوست شما کمک می کند.

روش مصرف: روی چند عدد چای کیسه ای مقداری آب بپاشید و در یخچال بگذارید. وقتی چای کیسه‌ای سرد شد، آن‌ها را روی لکه‌هایتان بمالید و حدود 10 دقیقه نگه دارید. با آب سرد بشویید و هر چند بار که می خواهید در طول روز تکرار کنید.

 

سوالات متداول در مورد درمان های خانگی برای جوش صورت

1-      آیا آب به آکنه کمک می کند؟

پاسخ: بله، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز می تواند اطمینان حاصل کند که پوست شما همیشه هیدراته می ماند. خشکی پوست یکی از دلایل اصلی تولید بیش از حد چربی است که بیشتر منجر به جوش می شود.

2-      آیا خمیردندان به کوچک شدن جوش ها کمک می کند؟

پاسخ. بله، در حالی که محتوای بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک خمیردندان به سرعت آن را کوچک می‌کند، اما می‌تواند پوست را کاملاً تحریک کند. این درمان سریع همچنین با ایجاد اسکارهای بعد از آکنه همراه است که از بین بردن آنها سرسخت و دشوار است.

3-     آیا قهوه باعث ایجاد جوش می شود؟

یک فنجان قهوه صبحگاهی تا زمانی که آن را بدون شیر و شکر مصرف کنید به پوست شما آسیبی نمی رساند. اما، نوشیدن بیش از حد قهوه در طول روز مطمئناً می تواند پوست شما را کم آب کرده و باعث جوش شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاه کاربران

آخرین مقالات